St. Michaëlschool

Project    Slideshow    Gegevens
School als villa in het groen
Als een ‘villa in het groen’ ligt het nieuwe gebouw van de St. Michaëlschool in de Rotterdamse wijk Hillegersberg. Dit concept verwijst niet alleen naar de wit gepleisterde buitenkant van de school, maar ook naar de huiselijke, overzichtelijke binnenwereld. Ondanks dat het een grote basisschool is met 550 leerlingen, voelt het gebouw niet groot aan en past het goed bij de belevingswereld van het kind. Een optimale integratie van installaties in de ruimtelijke en bouwkundige opzet maken het gebouw tevens zeer duurzaam, met een hoge mate van comfort.

De St. Michaëlschool is een grote katholieke basisschool met 23 groepen. Om de schaal in deze grote school toch klein te houden gaat het ontwerp uit van een stervorm met drie vleugels. In elke vleugel zit een domein met leslokalen die direct aan het hart van het gebouw liggen. Twee vleugels volgen de orthogonale structuur van het Molenlaankwartier waarbij de derde vleugel een diagonaal vormt op de belangrijke hoek van de Mahlersingel en de Mozartlaan. Op de kop van deze diagonale vleugel ligt de duidelijk herkenbare hoofdentree. Op de kop van de andere twee vleugels liggen de entrees van de middenbouw en de onderbouw.

"Ouders, leerkrachten en leerlingen voelen zich direct thuis in deze school waar ‘architectuur en onderwijs ten dienste van elkaar staan’."

Het concept van het gebouw is als een ‘villa in het groen’, waarmee de school refereert aan de vele villa’s in dit deel van Rotterdam. Door het toevoegen van sculpturale balkons en de grote dakoverstekken wordt het grote volume gebroken en past het bij de schaal van de wijk, en nog belangrijker, bij de schaal van het kind. De balkons en de dakoverstekken zijn met krommingen als een sculptuur in elkaar verweven. Ook de houten nissen met de bankjes in de plint breken de grote schaal van het volume.

"Het is een ‘schitterende school waar licht, lucht, leren en spelen in elkaar overlopen."

De lokalen liggen in kleine clusters bij elkaar in de drie vleugels. Elk cluster is een “bouw” met eigen domein, zo ligt de onderbouw bijvoorbeeld op de begane grond in de oostvleugel. De gangen tussen de lokalen zijn extra breed zodat de kinderen ook buiten de leslokalen kunnen werken.
Het handvaardigheidslokaal, het techniekplein en de bibliotheek in de kelder liggen allemaal als open ruimten direct aan het hart van het gebouw. Het ruime speellokaal is met een glazen vouwwand te koppelen aan de aula. Hierdoor is er een groot en open hart ontstaan wat de ‘bouwen’ met elkaar verbindt en waar allerlei vieringen kunnen worden gehouden. De eikenhouten trap kan hierbij als showtrap of podium worden ingezet. De trap gaat over in een eikenhouten lambrisering die zorgt voor een warme, huiselijke sfeer. Hierin zijn werknissen en treinzitjes geïntegreerd waar kinderen zelfstandig of in groepjes kunnen werken buiten hun eigen ‘domein’. Op een aantal plekken in het interieur zijn heldere kleuren toegepast die zorgen voor een vrolijk detail.

De ruimtelijkheid van het gebouw is verder vergroot door extra vierkante meters die zijn gewonnen door het dubbelgebruik van ruimtes. De personeelskeuken loopt bijvoorbeeld over in de centrale hal waardoor de veertig leerkrachten tussen de middag ook daar kunnen pauzeren en een minder grote personeelsruimte volstaat.

"Door de fraaie en overzichtelijke opzet is het compacte gebouw geschikt om veel leerlingen een stimulerende onderwijsplek te geven."

Techniek en architectuur zijn optimaal geïntegreerd in het duurzame ontwerp van de St. Michaëlschool. Daklichten brengen daglicht diep in het gebouw, PV cellen voorzien de school van zonne-energie, dakoverstekken en luifels zorgen voor een kleinere opwarming van het gebouw in de zomer en een warmte-koude opslag (WKO) voorziet de hele school via vloerverwarming van warmte in de winter en van koude in de zomer. Het gebouw is luchtdicht gebouwd met een Qv10 waarde van maximaal 0,15 wat ook de norm is bij passiefbouw. Het meest vernieuwende is het decentrale ventilatiesysteem dat zorgt voor de Frisse Scholen klasse B. Boven de toiletgroepen en bergingen zitten per twee leslokalen een klein luchtbehandelingskastje dat alleen deze twee lokalen voorziet van frisse lucht. Deze luchtbehandeling is vraaggestuurd en ventileert alleen wanneer de C02 hoeveelheid in deze ruimten hoger is dan gewenst. De luchtbehandelingskastjes gebruiken dus alleen energie als daar behoefte aan is, en lucht hoeft niet over grote afstanden worden verplaatst. Hiermee voldoet de school ruim aan de strenge huidige normen van schone lucht in basisscholen maar met minimaal energiegebruik. Bijkomend voordeel is dat de plafonds een hoogte van 3,20 meter hebben gekregen doordat er geen grote luchtkanalen zijn. En doordat alle ruimten extra hoog zijn is de luchtbuffer groot wat weer bijdraagt aan een plezierig klimaat.

Gegevens

Project
St. Michaëlschool

Locatie
Rotterdam, Nederland

Omschrijving
Katholieke basisschool van 23 groepen

Opdrachtgever
RVKO

Periode
2011 - 2014

Oppervlakte
3.007 m2

Beelden
Scagliola & Brakkee, JL Marshall

Meer weten?

Bart van Kampen
Bart van Kampen
Architect | Partner
E-mail
LinkedIn

Gerelateerd

Alle projecten